Fara Categorie

Conferință de presă PNL Călărași -12 noiembrie 2021

Principalele declarații făcute de liderii PNL Călărași prezenți :

Marius Micu – secretar de stat în Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale

Cel mai important subiect la nivel național în ceea ce privește agricultura și nu numai, ci și dezvoltarea rurală a satului românesc, este cel al Planului Național Strategic, adică implementarea Politicii Agricole Comune. Fiecare stat membru trebuie să transpună această Politică Agricolă Comună printr-un plan strategic.

În cadrul discuțiilor care au continuat pe mai mulți ani, s-a concluzionat faptul că vom avea nevoie de o perioadă de tranziție și dacă PNS se referea la perioada 2021-2027, s-a decis ca această perioadă de tranziție să fie de 2 ani adică 2021-2023. Planul Național Strategic se va întinde pe cinci ani, între 2023 și 2027.

Această hotărâre a venit și cu împărțirea anvelopei totale de bani, iar din suma este de 22 miliarde de euro la nivel național, pentru perioada de tranziție sunt alocați 6 miliarde de euro.
În perioada de tranziție pe pilonul 2, fonduri europene în agricultură au mers 3,26 miliarde euro, avem toate măsurile în sesiune de depunere și urmează perioada de depunere, iar diferența de bani de până la 6 miliarde merge în plăți directe în agricultură, adică în subvenții.

Am vrut să explic contextul, de ce ne aflăm în luna noiembrie în perioada de discuții cu mediul asociativ, adică cu cele mai reprezentative asociații, organizații și instituții, în care dezbatem cum va arăta noul Plan Național Strategic. Am început în data de 3 noiembrie aceste consultări și sunt 2 săptămâni în care zilnic ne întâlnim și ne vom întâlni cu peste 160 de organizații.

Ne-am propus, în această lună noiembrie, peste 17 întâlniri cu aceste organizații, în care ne vom consulta, în tot acest timp lucrăm la elaborarea PNS, având în vedere propunerile fermierilor, în luna decembrie ne dorim să avem prima versiune pe site-ul ministerului unde practic vom intra într-o nouă rundă de consultări. După ce vom prelua propunerile, vom finaliza prima formă a Planului Național Strategic care va fi transmisă către Comisia Europeană.

Nu ne vom opri însă din dezbatere, pentru că implementarea lui va începe în 2023, așa că avem și prima parte a anului 2022 pentru dezbateri și noi sperăm ca prin lunile mai-iunie 2022 să avem o formă finală. Apoi vom aproba actele normative care să stea la baza implementării Planului Național Strategic.

În ceea ce privește sumele alocate în acest Plan Național Strategic, făcând excepție perioada de tranziție, anvelopa este de aproximativ 15,9 miliarde euro, iar ea va fi împărțită pe fiecare pilon în parte, pilonul , plăți directe, adică subvenții,- 9,98 miliarde euro, pilonul 2, investiții, adică fonduri europene,- 5,66 miliarde euro.

Distinct de acești doi piloni, mai avem un buget care se referă la intervențiile sectoriale, și acest buget înseamnă 0,26 miliarde euro.
Din pilonul 1, 25% din suma amintită va trebui să meargă către eco-scheme, 10% către plata redistributivă și 15% către sprijinul cu plata.
Din pilonul 2, va trebui să reținem un procent minim de 35% pentru măsuri de agro-mediu și bunăstarea animalelor, minim de 5% pentru GAL-uri. Vă pot spune că noi vom cere 10,18% pentru GAL-uri, adică am bugetat mai mult decât minimul impus.

În ceea ce privește Grupurile de Acțiune Locală, noi am bugetat pentru perioada 2023-2027 suma de 579 de milioane de euro. Pe lângă acești bani, se mai adaugă suma de 128 milioane de euro din perioada de tranziție. Vreau să vă spun că la nivel de județ Călărași, avem 3 GAL-uri – Colinele Argeșului, Bărăganul de Sud-Est și Valea Mostiștei. Au beneficiat, în ordinea expusă, de o alocare în exercițiul anterior de 1,8 milioane de euro, 3,8 milioane de euro și 2,4 milioane de euro. În perioada de tranziție mai primesc o alocare suplimentară, în aceeași ordine expusă, de aproximativ 522.000 euro, 1,36 milioane de euro și 782.000 euro.

 

 

 

 

Alin Drăgulin, președinte al Organizației Municipale Călărași

Principalul meu deziderat ca președinte al organizației municipale este acela al deschiderii organizației către călărășeni, în sensul în care ne dorim dezbateri constructive în ceea ce privește proiectele pentru Călărași, atât cele în implementare cât și cele de viitor. O să evaluăm, o să luăm atitudine în ceea ce privește actuala administrație a municipiului. Activitatea noastră a fost oarecum suspendată, am evitat întâlnirile față în față, mai ales după ce pandemia a trecut într-o fază acută, iar după ce incidența va scădea sub 3 la mie, vom reîncepe activitățile.

De altfel, după cum ați remarcat, noi în mediul online am venit cu mesajele a 17 lideri din organizația municipală care și-au asumat mesaje pro-vaccinare, lucru care vine în continuarea mesajelor noastre trimise către electorat, în sensul conformării măsurilor pentru restrângerea efectelor pandemice.
Am remarcat discuțiile cu privire la o serie de proiecte pentru care se dorește finanțare în perioada următoare, păererea mea se accelerează fără să existe o dezbatere publică vizavi de oportunitate.

Am văzut de curând chiar o propunere cu privire la un drum expres între municipiul Călărași și municipiul Oltenița. Proiectul va fi depus pe fonduri europene și probabil finanțatorul va evalua oportunitatea mai bine decât noi. Dar, tocmai că va fi depus pe fonduri europene, mi-a atras atenția aspectul că drumul se vrea a fi făcut pe lângă Dunăre, iar acolo sunt situri Natura 2000 care sunt reglementate chiar de către Comisia Europeană.

Dacă ne vom duce cu un drum expres care să străbată aceste situri este un total nonsens, arată superficialitatea cu care ai abordat această propunere. Tocmai pentru protejarea biodiversității, a eco-turismului în zonă, există un proiect european prin care, printr-un sistem de piste de bicilete, ar urma să fie unit malul Atlanticului de cel al Mării Negre prin infrastructură velo pe lângă fluviile mari din Europa.

Noi am putea beneficia de acest proiect, care ne-ar aduce amatorii de ciclism și de eco-turism. Am văzut că s-a adus în discuție acest proiect, când s-a adus în prim-plan acest proiect al podului peste Borcea. Ideea e că dacă ne dorim un proiect Velo6 la Călărași, cu siguranță nu ar fi potrivit să avem o infrastructură de pod rutier către o zonă destinată circuitului pentru bicilete.

Era mai bine să fie studiată mai îndelung această problemă și oportunitatea.
Zilele trecute, m-am interesat pe o problemă privind interconectivitatea municipiului Călărași, în zona de Nord, mai ales că suntem străbătuți într-o zonă circulată de calea ferată. Am constatat că trecerea de pe Sloboziei este una care se află în acest moment în afara legii. Sunt 7 linii funcționale în acest moment, iar standardul CFR, normativul, permite trecerea la nivel doar dacă există 2 treceri funcționale.

Asta înseamnă că dacă se va solicita o modernizare a acelei treceri nu se va obține un aviz. De aceea noi am putea discuta de un pasaj în acea zonă, pentru a ne încadra în litera legii, și dacă vorbim de oportunitate, este intrarea în oraș, alături de cea de la Siderca supusă unui proces de modernizare. Acesta este un exemplu de ce am putea face pentru dezvoltarea municipiului Călărași, un exemplu de proiect pe marginea căruia să discutăm.