“Știți, prima dată când am iubit un bărbat aveam 26 ani. L-am iubit sincer și simt că el va rămâne veșnic în sufletul meu. Asta nu m-a făcut mai puțin om, mai puțin credincios, mai puțin bun. Ba din contră. Pentru că iubirea nu-i despre mine, ci despre dăruirea nelimitată pentru o persoană, pentru o cauză. Dragă omule, am o rugăminte: nu uita să te iubești mai întâi pe tine, ca să poți iubi pe celălalt.”
OROARE LA CLUJ. Un personaj, Vișinel Bălan, susține că a avut loc prima adopție homosexuală din România și că ar fi descoperit că sunt și alte cazuri care au reușit. ACTUL, dacă este real, încalcă flagrant drepturile copilului și ar trebui anchetat
![](https://www.activenews.ro/thumb-635?/articole/170724.jpg)
ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!
![](https://www.activenews.ro/documente/Visinel%20Balan%20Facebook.png)
![](https://www.activenews.ro/documente/Visinel%20Balan%20si%20compania.png)
Opinia experților: discriminarea copiilor
Interesul superior al copilului și drepturile copilului
„Pentru a se dezvolta pe deplin, pentru un copil nu e suficient ca el sa fie iubit. El trebuie in primul rand sa fie primit, crescut si educat intr-o anumita structura relationala care sa ii permita sa se diferentieze subiectiv si social, sa isi cunoasca originile si identitatea, sa aibe o filiatie clara, un mediu stabil, sa se structureze afectiv, etc. El are nevoie de aceasta diferenta si complementaritate sexuala si de relatia de iubire intrupata care exista intre parintii sai. El are nevoie de un tata si de o mama, deoarece fiecare dintre aceste persoane de sex diferit transmit copilului ceea ce celalat sex nu detine. Pentru a garanta nevoile reale si fundamentale ale copilului, ceea ce este cel mai bine pentru un copil si nu doar ceea ce este bine pentru acesta, instrumentele internationale le-au recunoscut si transpus in principiul « interesului superior al copilului » (care este un principiu absolut si care primeaza asupra oricarui alt interes [14]) si in drepturile copiilor [15]: dreptul copilului de a fi juridic protejat inainte si dupa nastere [16], dreptul copilului de a-si pastra identitatea [17], dreptul copilului de a fi conceput, de a cunoste si de fi crescut si educat de un barbat si de o femeie care sunt tatal si mama sa [18]- « interesul prioritar al copilului este de a fi crescut de parintii sai naturali » [19] ; « (…) fiecare stat ar trebui sa ia, cu prioritate, masurile necesare care sa permita mentinerea copilului in familia sa de origine » [20]-, dreptul de a intretine in mod continuu relatii de familie cu parintii sai, in cazul in care copilul este despartit de unul dintre ei [21], dreptul de a-si cunoaste originile [22], dreptul de a avea o filiatie clara, dreptul de a nu fi discriminat fata de alti copii, etc.
Se spune adesea ca « nu toate cuplurile formate dintr-un barbat si o femeie sunt exemplare si ca ar fi mai bine pentru copil ca acesta sa fie incredintat unui « cuplu » de acelasi sex ». Intr-adevar, uneori nu toate aceste cupluri sunt exemplare, asa cum nici « cuplurile » de acelasi sex nu sunt exemplare. Insa intotdeauna este cel mai bine pentru un copil sa se afle in cadrul cuplurilor formate dintr-un barbat si o femeie care se iubesc, decat sa se afle in sanul « cuplurilor » de acelasi sex, caci diferentele dintre aceste cupluri nu sunt lipsite de consecinte pentru copii.
Studiile realizate au aratat ca « cuplurile » de acelasi sex sunt mult mai instabile relational decat cele de sex diferit [23], neancorate in realitate, caci ele resping diferenta dintre sexe, inchise fata de primirea unei noi vieti [24], etc. Studiul lui Mark Regnerus din 11 iunie 2012 referitor la copiii care au un parinte homosexual [25], considerat riguros si complet [26] chiar si de cei care sustin homoparentalitatea [27], conclude ca un copil se descurca cu mult mai bine in viata daca tatal si mama lui raman casatoriti, decat daca unul dintre parinti a avut o relatie homosexuala si ca « familia nucleara biologic intacta si stabila (…) raman mediul cel mai sanatos si securizant pentru dezvoltarea copilului » [28].
Se mai spune ca « mai bine un copil incredintat unui « cuplu » homosexual, decat la orfelinat », ori acesta este un argument falacios, caci numarul copiilor adoptabili este infinit mai mic decat numarul cuplurilor formate dintr-un barbat si o femeie care vor sa adopte. In Franta, spre exemplu, numarul copiilor adoptati se ridica in fiecare an la mai putin de 1 000, iar cel al cuplurilor doritoare la 25 000 [29]. Asadar problema aceasta nu se pune, acesta nefiind un argument real. Mai mult, un copil dat spre adoptie unui « cuplu » de acelasi sex este privat inca o data de mama sau de tatal sau, insa de data aceasta privarea acestuia nu este un accident de viata, ci vointa deliberata a legii.
Faptul ca la un moment dat legea a dat posibilitatea adoptiei unui copil de catre un celibatar nu poate fi un argument pentru a justifica posibilitatea adoptiei acestuia de catre o persoana (« celibatara ») care traieste intr-un « cuplu » de acelasi sex. Si aceasta pentru ca aceasta posibilitate constituie o exceptie de la regula, justificata de o situatie exceptionala ivita la un moment dat in societatea respectiva, si anume existenta unui numar mai mare de copii adoptabili, decat cel al familiilor doritoare sa adopte un copil [30]. Or, in ziua de astazi aceasta realitate nu prea mai e valabila, astfel incat nu se mai justifica existenta adoptiei unui copil de catre un celibatar.
Nu se poate sustine ca ar fi in « interesul superior al copilului » ca acesta sa aibe mai mult de doi parinti legali (mama si tatal acestuia), asa cum propunea in 2012 un senator american democrat din California [31]. Propunerea legislativa a pornit de la un fapt divers : doua lesbiene, recunoscute ca « mame » ale unui copil, in urma unei dispute, s-au gasit una in inchisoare, si cealalta la spital, copilul urmand a fi incredintat temporar unei familii. Pentru a se evita plasarea temporara a copilului, senatorul respectiv a propus ca tatal acestuia, donator de sperma si care pastrase legatura cu copilul, sa il poata ingriji, cata vreme cele doua « mame » nu o puteau face. Ori este evident ca nu este in « interesul superior al copilului » nici sa vina pe lume in urma unui bricolaj procreativ, fiind privat de filiatia fata de tatal sau, nici sa i se « rezolve » problema lipsei temporare a « parintilor » prin atribuirea altor parinti, pe masura ce « familia » lui se destrama sau se recompune.Toate trimiterile către studii pot fi găsite la Cultura Vieții.
„Indata ce se va permite adoptia copiilor de catre « cuplurile » de acelasi sex, posibilitatile cuplurilor de sex diferit de a adopta un copil se vor reduce, caci autoritatile competente in domeniul adoptiei vor trebui sa prezinte statistici care sa dovedeasca ca si « cuplurile » de acelasi sex au avut acces la adoptii si ca nu au fost in fapt discriminate.”, se mai arată în aceeași analiză a site-ul citat care amintește și aberația că mai multe organizații de caritate catolice care ofereau servicii de adopție sunt forțate acum să permită homosexualilor să adopte copii: aici și aici.
GAY PRIDE – ÎNTRE IUBIRE ȘI PROFIT
O nouă zi în Israel, o dimineață superbă mi se așterne în față. În fine, dimineață e mult spus, pentru că azi mi-am permis un lux și m-am trezit la ora 10:00. Raze călduțe și jucăușe intrau pe fereastră, așa că primul lucru pe care l-am făcut a fost să mă îndrept către această oază de lumină. Ce aveam să văd afară, însă, a întrecut orice așteptare și orice vis.
Timp de câteva minute nu am știut cum să reacționez. Pentru prima dată în viață, adică pentru prima dată în de 29 anișori, mi-a fost dat să văd un bulevard plin de steaguri rainbow. Am simțit că această zi nu poate fi altfel decât perfectă. Deși mi-am pus pe mine hainele de sărbătoare, parcă am uitat să plec de la fereastră și să ies din casă. Îmi venea să fug și să mă plimb pe sub marea de steaguri colorate, însă am rămas la geam, contemplând peisajul ce se așternea în fața ochilor mei. Priveam cu un soi de nostalgie bulevardul multicolor și mă gândeam la emoția unei iubiri perfecte, la ce înțelegem noi atunci când spunem iubire. În cele din urmă am făcut un live pentru prietenii mei de pe facebook, am mâncat repede niște fructe uitate prin frigider și am pornit către sinagoga din Tel Aviv, conform programului pe care îl aveam stabilit. Ajuns în stradă, am simțit o nevoie imperioasă de a vorbi cu oamenii din jurul meu despre acele steaguri care fluturau triumfătoare pe străzile Tel Avivului.
De ce un bulevard atât de colorat?
- 1: Păi, e gay pride și toți locuitorii se pregătesc pentru acest eveniment. De fapt, e un festival! Aici vin mii de turiști pentru a sărbători diversitatea. Noi îi primim cu drag.
- 2: Noi ne bucurăm că vin bani în țară. E un adevărat festival și autoritățile ajută în acest sens. Dacă ai fi aici ai vedea cum toate aleile sunt pline de steaguri colorate și toate casele își arborează steagul. Ne bucură să avem alături de noi mii de străini din întreaga lume și alături de care să sărbătorim diversitatea.
- 3: Anul trecut, într-o zi din iunie, acest bulevard era plin de oameni, peste 200.000 de oameni care știu să iubească puternic și frumos. Îi priveam cu lacrimi în ochi. E frumos să iubești și mai frumos este sa-l iubești pe cel de lângă tine ca pe tine însuți, zice o poruncă biblică.
- 4: E doar începutul. Vino la festival. O să-ți placă.
- 5: Pentru că e o sărbătoare a tuturor. Pentru că e despre noi oamenii. Despre a te bucura alături de toți indiferent de orientare sexuală, religie, țară, cultură și sex. Acest bulevard colorat aduce mulți bani dar ne și responsabilizează, ne pune să ne gândim. Nu-i bine să urăști. Nu-i bine să faci rău celuilalt. Eu asta am învățat încă de la primul Pride din 1997 la care eu am participat.
Pe măsură ce vorbeam cu diverși oameni, simțeam cum sufletul îmi este cuprins de o bucurie tulburător de intensă. Desigur, trebuie să facem o distincție între pragmatismul autorităților care organizează Pride-ul și sentimentele participanților. Ce-i drept, autoritățile, gândesc din punctul de vedere al business-ului. Fiecare turist sau participant la Pride aduce bani, festivalul devenind astfel o afacere. Dar chiar dacă am realizat acest lucru, nu m-a deranjat. Mi s-a părut ingenios felul în care Gay Pride a devenit un festival fructuos, care atrage turiști, fie ei LGBT+ sau non-LGBT+. Chiar dacă motorul acestui eveniment îl reprezintă și partea financiară într-o bună măsură, prefer un festival al iubirii mai mult decât o piatră fermecată și frecată (despre care v-am povestit aici), căci acest festival propune iubire și drepturi egale pentru toți, nu numai pentru cei buni (orice ar însemna asta).
Pe cât de roz, pardon, colorată mi se părea situația în Israel, pe atât de gri mi s-a părut peisajul de acasă. Din păcate, politicienii români folosesc Gay Pride drept un motor al urii și susțin, mai mult sau mai puțin tacit, orice demers prin care minorităților sexuale să fie limitate și, dacă se poate, excluse din viața socială.
În Israel, Gay Pride-ul e un motiv de sărbătoare; un prilej prin care politicienii încurajează oamenii să respecte drepturile minorităților sexuale. Pe de-o parte vorbim despre o sărbătoare adresată iubirii și egalității în diversitate. Apoi discutăm, în contextul depolitizării manifestației, și de partea economică. Aparent, autoritățile publice reușesc nu doar să susțină drepturile tuturor cetățenilor în mod nediscriminatoriu, ci să facă din asta și o sursă de venit. Acolo Pride-ul nu e un motiv de a atrage electoratul conservator prin criminalizarea constantă și hărțuirea comunității LGBT+.
Regret că n-am putut să fiu în țară la Marșul Diversității, însă Dumnezeu mi-a oferit oportunitatea de a fi martor la cel mai wow pride din lume. Aici am auzit de la oameni simpli, de pe stradă, din stații de autobuz sau din fața hotelului., că războiul nu-i o soluție și că a iubi nu costă nimic. De ce trebuie să urăști când, de fapt, misiunea este să iubești și să ajuți? Adevărata mântuire se află în noi prin gesturile și acțiunile noastre.
Știți, prima dată când am iubit un bărbat aveam 26 ani. L-am iubit sincer și simt că el va rămâne veșnic în sufletul meu. Asta nu m-a făcut mai puțin om, mai puțin credincios, mai puțin bun. Ba din contră. Pentru că iubirea nu-i despre mine, ci despre dăruirea nelimitată pentru o persoană, pentru o cauză. Dragă omule, am o rugăminte: nu uita să te iubești mai întâi pe tine, ca să poți iubi pe celălalt.
I love! / Iubesc!
Vișinel Bălan a primit injurii și amenințări pe Facebook pentru că a susținut Marșul Bucharest Pride
Vișinel Bălan, asistent universitar SNSPA
Într-o țară în care gradul de homofobie începe să scadă, oamenii aleg să își arate intoleranța în cuvinte, iar unul dintre cei care se confruntă cu valuri de ură după ce a susținut public Marșul Bucharest Pride este Vișinel Balan, asistent universitar la SNSPA și fondatorul unui ONG pentru copii instituționalizați.
În doar 5 zile asistentul universitar la SNSPA a primit nu mai puțin de 6500 de înjurături și 120 de amenințări pe Facebook. Pe care le-a publicat pentru a deschide o discuție despre agresivitate, ură și intimidare.
“Din punct de vedere psiho-emoțional încerc să ignor. Mă sună foarte mulți oameni și mă înjură, însă merg înainte, nu am să renunț. Rămân ferm pe poziție și încerc să îi ajut. Chiar dacă refuză să poarte un dialog. Înțeleg că această stare a lor are legătură cu emoțiile lor, cu frica lor. Cineva i-a îndoctrinat, i-a setat pe o anumită idee și nu se pot decupla. Misiunea mea e să am răbdare cu ei” spune ONG-istul obișnuit să ducă muncă de convingere pentru a promova o cauză.
Potretul hater-ului comunității LGBT
Vișinel Bălan spune că a analizat conturile celor care l-au atacat verbal și nu ar fi vorba de români care locuiesc în țară. “Într-o analiză simplă a comentatorilor mi-am dat seama că mulți sunt din SUA sau au legături cu Statele Unite. Au credințe neo-protestante și în general sunt români din diaspora.”
„Nu îmi place să emit etichete. Factorul principal în opinia mea este cum percep relația cu Dumnezeu și frica ca nu cumva copiii lor să fie afectați de această comunitate. E o frică, în opinia mea, nejustificată dar nejustificată pentru că refuză să se informeze corect pe această temă. Evenimentul de sâmbătă nu a fost o orgie, așa cum este ea expusă la mine pe pagină prin comentariile diferitelor persoane. E un eveniment în care m-am simțit foarte bine, a fost un eveniment foarte decent. Anul acesta am simțit o energie diferită de la oameni frumoși care au venit acolo să se bucure. Aici era multă culoare. Nu ai cum să te superi pe niște oameni care sărbătoresc un eveniment al lor”, explică Vișinel Bălan.
Dialogul care schimbă percepția
Timpul investit de ONG-ist pentru a schimba percepțiile nu a rămas nerăsplătit. “Pentru prima dată ieri un domn m-a sunat să își ceară scuze. Mi-a spus că regretă că a avut o opinie cu care nu rezonează atât de tare, doar că se teme ca nepoții lui să nu fie influențați de promovarea atât de puternică a comunității LGBT.”