INTERVIU VIDEO Cum vrea să dea jos PNL guvernul Dăncilă și ce propune în loc? Ludovic Orban: Prioritățile noastre vor fi investițiile/ Avem de unde tăia cheltuieli: de la subvenții, de la plăți sociale către oameni care nu au dreptul, de la cheltuielile administrative prea mari
Liderul PNL, Ludovic Orban, afirmă într-un interviu pentru G4Media.ro că PNL va depune în sesiunea parlamenară din toamnă o moțiune de cenzură împotriva guvernului Dăncilă ”în momentul cel mai potrivit, când vor exista cele mai mari șanse ca această moțiune să treacă”. Orban susține că PNL nu va mai primi însă parlamentari de la PSD sau ALDE în partid. Președintele liberalilor susține că dacă liberalii vor reuși să dea guvernul jos, vor încerca să declanșeze alegeri anticipate sau își vor asuma preluarea guvernării. Orban mai spune că obiectivul principal al PNL sunt investițiile și că vor tăia cheltuieli ”de la subvenții, de la plăți sociale făcute către oameni care nu au dreptul să beneficieze de aceste plăți sociale, de la cheltuielile administrative care sunt mult prea mari”.
- Veți candida în tandem, la fel ca Barna-Cioloș? Eu sunt candidatul la funcția de premier al partidului desemnat statutar de Consiliul Național, dar la aceste alegeri este vorba de alegeri prezidențiale. Vom alege președintele României și cred că povestea asta cu tandemul nu are foarte mare relevanță pentru competiția prezidențială.
- La ora actuală nu mai există nici o susținere în populație pentru acest guvern și pentru această majoritate parlamentară. Ca atare, întotdeauna trebuie să te întorci la popor, ca în urma unui parlament relegitimat să rezulte un guvern legitim.
- Partidul Național Liberal a închis ușile, și le are demult închise. (…) De data asta practic în PNL nu mai loc pentru nimeni care a girat acest regim profund nociv pentru România.
- În ceea ce privește kilometri de autostradă, am mai spus: nu poți să judeci numai după kilometri de autostradă, dar chiar în condițiile astea am închis Drajna-Fetești, s-a făcut recepția finală pe Fetești-Cernavodă, s-a făcut autostrada de centură a Piteștiului. Și vă dau doar atâta, ca să înțelegeți. Deci în 4 ani de zile s-a realizat 50% din volumul de lucrări și în 6 luni de zile, în mandatul meu, restul de 50%. Asta a fost viteza de construcție.
- Despre discuțiile cu Nicușor Dan, eventual candidat la primăria Bucureștiului: Nu am încheiat încă nicio discuție. Discuțiile sunt în curs.
- După instalarea dl Rareș Bogdan în funcția de prim-vicepreședinte, unii chiar din partid l-au văzut viitor președinte. Dvs îl vedeți? E posibil, la un moment dat. Nu știu. Ca să ajungă președinte, va trebui să fie ales de un congres al PNL.
- Prioritățile noastre cu siguranță vor fi investițiile. Investițiile atât în infastructura de transport, în infastructura medicală, școlară, iar ca domenii de prioritate cu siguranță este educația – pentru că educația formează practic România de mâine.
- În ceea ce privește identificarea resurselor necesare pentru susținerea investițiilor,avem de unde tăia cheltuieli: de la subvenții, de la plăți sociale făcute către oameni care nu au dreptul să beneficieze de aceste plăți sociale, de la cheltuielile administrative care sunt mult prea mari.
- Rovana Plumb și Dan Nica (nr propuși pentru funcția de comisar european) au mari probleme de integritate și de competență profesională și, după părerea mea, nici unul nu are șanse să treacă de președintele Comisiei Europene. Partidul Popular European este cel mai exigent partid politic din Parlamentul European, în ceea ce privește statul de drept, integritatea în exercitarea funcțiilor publice
Vezi aici interviul integral varianta VIDEO/ Camera Ovidiu Micsik/ Inquam Photos
Dan Tăpălagă: Ludovic Orban, sunteți șeful principalului partid de opoziție și desemnat șeful campaniei electorale al președintelui Klaus Iohannis. În această nouă calitate pe care o aveți, șef de campanie electorală, vă întreb așa: care sunt cele ma importante trei realizări ale președintelui Iohannis în primul său mandat?
Ludovic Orban: Prima și cea mai importantă este că a împiedicat capturarea statului român de către clanul aproape mafiot din jurul lui Liviu Dragnea. A doua mare realizare este că a oprit asaltul majorității guvernamentale împotriva sistemului de justiție. Respingerea OUG 13 s-a făcut după intervenția președintelui, în două faze. Prezența la Guvern, aduceti-vă aminte de cei doi elefanți, și prezența președintelui în stradă. Și a treia mare realizare este că a reușit să mențină România profund integrată pe traiectoria euroatlantică și mai ales să asigure o imagine bună și relații extrem de bune cu Statele Unite, cu UE, ceea ce este extrem de important.
DT: Sunt voci care i-au reproșat lipsa de implicare, lentoarea, chiar corpul magistraților imi amintesc că îi cerea insistent să sesizeze Comisia de la Veneția.
LO: Președintele a sesizat Comisia de la Veneția, să refacem adevărul istoric.
DT: Cu întârziere.
LO: Nu doar președintele, partenerul președintelui PNL a sesizat Comisia de la Veneția prin intermediul APCE. Iar ultima victorie sper că a pus cruce definitiv obiectivului ticălos al infractorilor grupați în jurul lui Dragnea și Tăriceanu, care din 2013 marțea neagră visează o lege de amnistie și grațiere ca să nu mai fie pedepsiți pentru faptele pe care le-au săvârșit. Evident că a fost victoria cetățenilor corecți și cinstiți, care nu acceptă să fie conduși de infractori, dar referendumul a fost convocat de președinte.
DT: Sunteți șef de campanie și în această calitate ar trebui să vă gândiți și la următorul lucru. Care este cea mai mare deficiență a președintelui cu care va trebui să o gestionați cumva?
LO: Permiteți-mi să nu vă povestesc lucruri care țin de strategia de campanie. Un element care va trebui luat în considerare este că președintele va fi atacat de toți competitorii. Pentru că este președintele în funcție și pentru că toți competitorii vor încerca să câștige puncte atacându-l pe președinte.
DT: Aveți un staff de campanie?
LO: Încă nu am definitivat echipa de campanie, dar în echipă vor fi colegi de ai mei, fie colegi cu experiență, fie persoane care sunt mai proaspete. Sigur vor fi Rareș Bogdan, Siegfried Mureșan, Florin Câțu, Raluca Turcan, Dan Motreanu, Robert Sighiartău care este practic desemnt adjunctul meu, va fi un fel de alter ego al meu, care a condus campania la europarlamentare iar PNL pe primul loc.
DT: Veți merge în campanie ca propunere de premier în tandem cu domnul Iohannis, așa cum merg domnii Cioloș și Barna de la USR/ PLUS?
LO: Eu nu trebuie să spun lucrul ăsta, eu sunt candidatul la funcția de premier al partidului desemnat statutar de Consiliul Național, dar la aceste alegeri este vorba de alegeri prezidențiale. Vom alege președintele României și cred că povestea asta cu tandemul nu are foarte mare relevanță pentru competiția prezidențială. Noi alegem președintele României și este important ca toată campania să se desfășoare folosind argumente legate de funcția prezidenială, de ce poate face președintele.
DT: Așa este, dar publicul se va întreba: dacă președintele Klaus Iohannis va lua al doilea mandat, cine va fi premier?
LO: Va fi premier candidatul partidului care va câștiga alegerile, asta este democrația. Într-o democrație partidul care câștigă alegerile, dacă are capacitatea de a forma majoritate în parlamament, dă premierul. Asta este democrația.
DT: Deci nu simțiți nevoia să mergeți în campanie în tandem. Și Alianța DA s-a sus în tandem.
LO: De regulă mersul ăsta în tandem se întâmplă când există alianțe și trebuie satisfăcuți liderii celor două formațiuni care sunt în alianță. Inclusiv în campania din 2014 a existat prefigurat un tandem , Iohannis președinte și era Cătălin Predoiu propunerea de premier formulată de fostul PDL. Dar încă o dată, sunt alegeri prezidențiale și toată campania trebuie construită pe mesaje, soluții care sunt în competențele președintelui României. Oricum președintele a dat un mesaj foarte limpede că odată cu alegerea sa va coagula toate forțele democratice, pro europene, pro atlantiste, PNL și celelalte forțe de opoziție pentru a construi o majoritate parlamentară care să dea un guvern care să readucă România la normalitate.
DT: Interesant că n-a vorbit doar de PNL, realist vorbind nu veți putea forma singuri guvernul. Într-o alianță cu alte partide discutăm de negocieri, inclusiv postul de premier e negociabil, nu?
LO: Postul de premier, încă o dată vă spun, va fi deținut de partidul care câștigă alegerile. Asupra acestui subiect nu există discuții. Cine își imaginează că poate să obțină funcția de premier altfel decât prin câștigarea alegerilor înseamnă că nu cunoaște bazele democrației.
DT: Deci dacă USR și PLUS intră la guvernare alături de PNL, nu vor putea revendica funcția de premier dacă PNL va fi primul partid rezultat din alegeri.
LO: Oricine poate să aibă orice fel de pretenții. Problema e dacă are legitimitatea și suportul necesar pentru astfel de pretenții.
DT: Trecem la alt subiect, moțiunea de cenzură. Veți profita de neînțelegerile dintre PSD și ALDE pentru a depune o moțiune de cenzură în toamnă?
LO: Cu siguranță vom depune o moțiune de cenzură în sesiunea parlamentară septembrie decembrie.
DT: Când?
LO: În momentul cel mai potrivit, când vor exista cele mai mari șanse ca această moțiune să treacă.
DT: Președintele Klaus Iohannis a vorbit duminică despre citez ”o nouă majoritate în urma alegerilor, fie că vor fi la termen, fie anticipate”. De aici se înțelege că nu dorește să răstoarne actuala majoritate prin moțiuni de cenzură.
LO: Nu știu de unde trageți concluzia asta.
DT: De aici, din declarația asta.
LO: Președintele a spus că vrea să construiască o majoritate în urma alegerilor. Ca să poți să faci alegeri anticipate trebuie să cadă guvernul. Iar ca să cadă guvernul, singurul instrument la dispoziția opoziției singurul instrument constituțional este moțiunea de cenzură. Iar în cazul unei moțiuni de cenzură reușite, președintele arată că preferă organizarea de alegeri anticipate.
DT: Dacă pică guvernul Dăncilă în toamnă aveți două variante: fie veți încerca să formați o majoritate în actualul parlament, fie veți încerca să provocați anticipate.
LO: Și la această întrebare am dat un răspuns clar. PNL este pregătit în orice moment să își asume răspunderea guvernării. Avem echipă, avem program care este aproape finalizat, avem soluțiile necesare pentru a vindeca România de toate bolile induse de această guvernare catastrofală. Preferăm în schimb să construim o nouă majoritate, pentru că întotdeauna când structura parlamentului nu mai corespunde cu opțiunile populației așa cum este astăzi, este o contradicție, uitați-vă la alegerile europarlamentare, la rezultatul referendumului, partidele de guvernământ, împreună, PSD ALDE, la europarlamentare au luat mai puțin decât PNL. Deci e clar că la ora actuală nu mai există nici o susținere în populație pentru acest guvern și pentru această majoritate parlamentară. Ca atare, întotdeauna trebuie să te întorci la popor, ca în urma unui parlament relegitimat să rezulte un guvern legitim. Altfel va fi extrem de complicat să guvernezi cu actuala structură a Parlamentului, care, hai să fim cinstiți, ca să formezi o majoritate parlamentară, trebuie să te bizui pe niște parlamentari de la PSD și ALDE, și care timp de doi ani jumate au făcut tot ce au putut ca să facă praf economia, sistemul de justiție, toate instituțiile statului și să le transforme în sucursale de partid.
DT: Negociați cu cei de la ALDE, că tot se ceartă domnul Tăriceanu cu propriul guvern.
LO: Negociem cu orice grup parlamenar și cu orice parlamentar individual așa cum am făcut și la ultima moțiune de cenzură.
DT: Cu cei de la ALDE dacă vor să vină în PNL discutați, îi acceptați dacă vor să treacă de la ALDE în PNL?
LO: După ce ai stat doi ani și jumătate cu PSD-ul la putere și ai girat toate inepțiile economice antiliberale, ai susținut asaltul împotriva justiției, după cei ai fost exponentul unui discurs anti-european care nu are nici o legătură cu interesele fundamentale României, nu cred că putem face înțelegeri cu ei. Iar de primit în partid, nici vorbă.
DT: Nici cu cei de la PSD, care vor dori să plece din partid și să vină în PNL?
LO: Nu ați dat știrea că am luat o decizie în Biroul Politic Național în care am interzis primirea de membri PSD.
DT: Dar am dat știrea când ați primit un pesedist de la Giurgiu. Acum câteva luni.
LO: Asta s-a întâmplat mai demult, care plecase din PSD.
DT: Despre ăștia e vorba.
LO: …care eram în negocieri pentru formarea unei majorități de susținere a unei moțiuni de cenzură, dacă vă aduceți aminte.
DT: Păi și acum sunteți în negocieri pentru susținerea moțiunii de cenzură.
LO: Nu va mai exista această eventualitate, și anume primirea în Partidul Național Liberal.
DT: Deci nu-i mai primiți sub nici o formă.
LO: Da.
DT: Nici de la PSD, cum ați primit, nici de la ALDE?
LO: Nu.
DT: S-a consemnat, urmărim cu atenție.
LO: Partidul Național Liberal a închis ușile, și le are demult închise. Am făcut excepție de la regulă în această stituație exepțională pentru că trebuia să alegem între două rele: încercarea de a forma o majoritate, a convinge parlamentari să voteze moțiunea de cenzură versus susținerea guvernului Dăncilă.
DT: Și acum veți fi tot în această situație.
LO: Da, dar de data asta practic în PNL nu mai loc pentru nimeni care a girat acest regim profund nociv pentru România și care a provocat daune grave României și care a și afectat pe termen mediu și lung perspectivele de dezvoltare ale României.
DT: Și atunci cu cine doriți să dați guvernul Dăncilă jos?
LO: Cu parteneri instituționali.
DT: Ce înseamnă parteneri instituționali?
LO: Grupurile parlamentare ale partidelor parlamentare sau cu parlamentari individual, dar fără a-i primi în partid. Unul dintre cele mai nocive fenomene care au afectat democrația în România a fost traseismul politic. La finalul legislaturii, minim 20% din parlamentarii care au fost aleși pe listele unui partid și-au schimbat partidul. Iar o mare parte dintre ei au fost aleși în noile partide și în Parlamentele următoare și au dus acest segment oportunist care a afectat graf funcționarea normală a Parlamentului. Traseismul ce înseamnă? O trădare a cetățeanului.
DT: E bine că sunteți conștient și că PNL nu va mai primi traseiști. O să urmărim cu mare atenție această promisiune.
LO: Decizie, nu promisiune.
DT: Tot n-am înțeles ce veți face dacă pică guvernul Dăncilă. Intrați în guvern sau încercați să faceți anticipate?
LO: Dacă avem posibilitatea să facem anticipate vom determina anticipate, dacă nu va exista această posibilitate cu siguranță că va trebui să ne asumăm răspunderea guvernării.
DT: De ce ar vota parlamentarii, inclusiv cei de la PNL, să-și încheie mandatul cu un an mai devreme, de ce ar face asta?
LO: Pentru că această situație politică nu va mai fi acceptată de majoritatea zdrobitoare a cetățenilor români. Și pentru că așa e normal și firesc, atunci când Parlamentul trebuie să fie oglinda opțiunilor cetățenilor. Când este o modificare radicală, trebuie să te întorci la popor. (…)
DT: Ați spus că aveți un program de guvernare aproape finalizat. Ce mai aveți de lucrat la el?
LO: Cu adevărat o să finalizezi programul de guvernare când ai acces la cifrele reale. Ceea ce se prezintă public nu reprezintă întotdeauna cifrele reale.
DT: În materie de autostrăzi, de pildă. Ce propune programul PNL de guvernare?
LO: Folosirea tuturor resurselor posibile – indiferent că sunt fonduri europene, fonduri de la buget, parteneriate public-private reale, nu poveștile derulate prin proceduri competitive, așa cum a fost procedura competitivă derulată în 2008 pe Comarnic-Brașov – pentru a construi tronsoanele de autostradă care sunt vitale pentru România. România are un mare avantaj strategic: este poartă de intrare-ieșire din Europa și încă nu valorificăm acest mare avantaj, din cauza faptului că nu am avut capacitatea de a construi infrastructura care să asigure legătura de la Portul Constanța până la granița de vest nici pe rutier, nici pe feroviar, nici pe fluvial.
Aici fac o paranteză: noi trebuie să realizăm lucrările de asigurare a condițiilor standard de navigabilitate a Dunării. Avem Dunărea, care reprezintă de asemenea un atu extraordinar. Preluarea traficului pe Dunăre este foarte posibil, pentru că transportul fluvial este și ecologic, este și economic, ori noi nu fructificăm acest avantaj. De asemenea, trebuie închise clar autostrada de centură a Bucureștiului. Trebuie începută și finalizată. Vă readuc aminte că în 2008 i-am lăsat cu studiu de fezabilitate cu indicatori tehnico-economici aprobați, i-am lăsat cu documentele de licitație pregătite, trebuia numai să lanseze licitația. Au îngropat proiectul instantaneu.
DT: Știți că mulți care se uită acum la noi și vă aud vorbind de autostrăzi o să întrebe, legitim: dacă ați fost ministrul Transporturilor, câți kilometri de autostradă ați lăsat?
LO: Am fost un singur mandat, o perioadă de 1 an și 8 luni. Asta e prima informație. În ceea ce privește kilometri de autostradă, am mai spus: nu poți să judeci numai după kilometri de autostradă, dar chiar în condițiile astea am închis Drajna-Fetești, s-a făcut recepția finală pe Fetești-Cernavodă, s-a făcut autostrada de centură a Piteștiului. Și vă dau doar atâta, ca să înțelegeți. Deci în 4 ani de zile s-a realizat 50% din volumul de lucrări și în 6 luni de zile, în mandatul meu, restul de 50%. Asta a fost viteza de construcție.
Tronsonul Drajna-Fetești a fost deschis cu 3 luni de zile înainte de termenul în care trebuia să fie dat drumul la circulație. Primul ministru al Transporturilor care a vorbit de Autostrada Unirii Ungheni – Iași – Târgu Mureș, care să facă legătura cu granița de Vest prin intermediul Autostrăzii Transilvania am fost eu. Eu am și lansat licitația pentru realizarea studiului de prefezabilitate.
Nu există proiect mare de infrastructură care să nu fi avansat semnificativ în perioada mea. Numai că oamenii trebuie să știe că realizarea unui mare proiect de infrastructură are niște etape, care durează și peste care nu poți să treci fără să le faci, pentru că un studiu de fezabilitate, de exemplu, în mod normal durează destul de mult, pentru că el îți dă practic toate datele necesare pentru a putea ști care sunt soluțiile tehnice și costurile pentru realizarea unui tronson de autostradă: studii geo, studii hidro, studii pluviale, studii topografice, adică toate detaliile tehnice.
DT: Argumentele astea le invocă și cei de la PSD, când spun: nu putem construi așa repede cum așteptați voi.
LO: Dar eu nu am folosit niciun argument. În ceea ce privește, de exemplu, tronsonul Sibiu – Pitești, nu e admisibil să te întorci la studiul de fezabilitate și la indicatorii tehnico-economici care au fost realizați în 2008, în condițiile în care tu ai comandat o revizuire a studiului de fezabilitate. E inadmisibil ca de când sunt la putere – și nu sunt la putere de ieri-de azi, ei sunt la putere din 2012 și ei au avut și în 2012-2013 Compania Autostrăzi care ținea de Șova, de Departamentul Marilor Proiecte – să nu fii în stare să finalizezi tronsoane de autostrăzi care sunt vitale.
Noi avem miliarde de euro la dispoziția României pentru lucrările de construcție sau de modernizare a infrastructurii de transport. Niciun proiect nou, repet, niciun proiect nou, din 2014 până aproape de august 2019, niciun proiect nou care este finanțat pe fonduri europene nu a pornit în această perioadă. Și aici este vorba de proiecte vitale: tronsonul Sibiu – Pitești, tronsonul de autostradă de centură a Bucureștiului. (…)
DT: Trăgând linie: programul de guvernare al PNL, dacă veniți la guvernare 4 ani de zile, un mandat, câți km de autostradă vă propuneți să lăsați după guvernarea PNL?
LO: Știți foarte bine că a fost campionat de kilometri care sunt inaugurați. Ce garantăm: un management profesionist al tuturor acestor proiecte și realizarea lor în perioade de timp similare perioadelor de timp în care se realizează tronsoane de autostradă la nivel european, adică lucruri de bun-simț. Cu siguranță avem priorități zero: trebuie închis coridorul IV Pan-European, trebuie realizată Autostrada Unirii Târgu Mureș – Iași – Ungheni și mai ales trebuie finalizată și de la Târgu Mureș până la Borș, la ieșirea din România. Trebuie finalizat tronsonul Lugoj – Deva, e o bătaie de joc. Pentru prima oară e finalizat un tronson de autostradă și nu poate fi dat în folosință pentru că accesele nu sunt în cadrul tronsonului respectiv, ci în cadrul unui alt tronson care a fost construit de alt consorțiu și care nu a finalizat acest tronson. Adică e un tronson de autostradă gata și care nu poate fi folosit.
Finalizarea pe feroviar a tronsoanelor care fac legătura între Portul Constanța și Curtici. De asemenea, asigurarea lucrările de navigabilitate a Dunării, astfel încât într-un mandat de 4 ani de zile Dunărea să devină navigabilă, noi să respectăm toate standardele de navigare astfel încât să putem să reluăm traficul. Printre cele mai sărace zone din România sunt cele riverane Dunării, sudul României, care ar avea o șansă de dezvoltare în condițiile în care se reia traficul pe Dunăre.
DT: Pentru toate aceste proiecte, dl Orban, aveți nevoie de susținere parlamentară. Fără ea nu se poate face mare lucru.
LO: Nu este adevărat. Noi am ajuns în situația să dăm lege pentru construcția autostrăzii Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Păi nu ai nevoie de lege. Am dat-o ca să forțăm guvernul. Dar nu ai nevoie de nicio lege, ai nevoie de oameni competenți, de oameni care își știu meseria, de oameni cinstiți, de oameni care să realizeze aceste proiecte și de coerență în guvernare.
DT: Un guvern torpilat de parlament nu poate funcționa.
LO: Și, evident, de asigurarea resurselor financiare pentru realizarea fiecărui obiectiv de investiții.
DT: Și dacă convenim că un guvern torpilat de parlament nu poate funcționa, în condițiile în care nu veți ajunge la o înțelegere cu USR-PLUS, excludeți orice fel de înțelegere politică cu PSD-ALDE?
LO: Păi, ce vreți mai mult decât ce am făcut de când… PNL, de când sunt eu președinte, se află într-un război total cu coaliția PSD-ALDE, pe toate domeniile. Peste tot pe unde au încercat să facă rău, PNL s-a opus și a și înregistrat victorii. Nici astăzi nu au modificat Codul Penal și Codul de Procedură Penală, nu au introdus impozit pe cifra de afaceri, nu au introdus o grămadă de inepții, nu au reușit să naționalizeze Pilonul II de Pensii. Adică ei au vrut să facă o grămadă de nenorociri. Nici astăzi nu este operaționalizat tunul secolului, și anume Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții.
Cum să găsim noi puncte comune cu acești indivizi care au primit puterea prin votul cetățenilor, care și-au bătut joc de votul cetățenilor și care au încercat să folosească această putere numai în interes personal? Nu avem absolut nimic comun cu ei.
DT: Deci înțeleg că răspunsul este: nu, niciodată înțelegere cu PSD sau ALDE.
LO: Cu siguranță, cu siguranță. Lucrul ăsta e cert. Iar din punctul meu de vedere PSD ducă-se pe pustii. Dacă n-ar mai fi PSD, ar fi mult mai bine pentru România.
DT: În ce stadiu sunt negocierile la Primăria București cu Nicușor Dan, dacă mai discutați cu el?
LO: Discutăm cu foarte multă lume, dar de preferință discutăm cu cetățenii din București.
DT: Dar cetățenii nu pot candida toți. Pentru funcția de candidat aveți nevoie de un singur candidat.
LO: Suntem în următoarea fazăm în București: practic, am demis toate conducerile din București, am construit o echipă nouă care este condusă de Violeta Alexandru, care are figuri extrem de proaspete, oameni marea lor majoritate tineri, oameni care au altă abordare a politicului, mult mai apropiată de cetățean, mult mai profesionistă.
Gândiți-vă că acum la sectoare practic avem oameni ca Ciprian Ciucu, Pavel Popescu, Monica Anisie, adică oameni care sunt cu adevărat din valul de oameni – nu îmi place să spun noi – dintre cei care au pășit în politică mai de curând și care vin cu un suflu și cu o energie nouă. Deci procesul de reconstrucție este în desfășurare și obiectivul pe care îl am este să reconstruim un PNL cât se poate de serios, cât se poate de apropiat de bucureșteni, care să vină cu cele mai bune soluții pentru București și care să atragă în partid toate competențele din zona de centru-drepata și dreapta din București.
DT: Întrebarea era dacă mai negociați cu dl Nicușor Dan.
LO: Am avut discuții cu Nicușor Dan.
DT: Le-ați încheiat?
LO: și voi avea. Nu am încheiat încă nicio discuție. Discuțiile sunt în curs.
DT: Veți merge pe varianta: candidat comun PNL-USR-PLUS sau separat: PNL candidatul lui, USR-PLUS intră în competiție cu candidatul lor?
LO: Nu pot să vă dau răspunsul la această întrebare, pentru că în curând începe campania pentru alegerile prezidențiale, de fapt unii au și început campania, iar obiectivul fundamental pe care îl avem este câștigarea alegerilor prezidențiale și obținerea unui nou mandat de către președintele Klaus Iohannis. Existând un competitor, în perioada asta fiind o stare de competiție, este foarte greu să faci planuri comune legate de alte tipuri de alegeri.
Noi ne concentrăm în susținerea candidatului nostru, în comunicarea cu cetățenii români, ne-am propus ca în campania de strângere de semnături să ajungem în discuții cu fiecare român pentru a prezenta viziunea președintelui, obiectivele pe care le are pentru un nou mandat și pentru a convinge cât mai mulți români să voteze cu Klaus Iohannis.
DT: Cum veți vota în Parlamentul European, dacă șefa Comisiei Europene va fi de acord cu una din cele două propuneri transmise de premierul Dăncilă: e vorba aici de Dan Nica sau Rovana Plumb?
LO: Din punctul meu de vedere, aceste două candidaturi sunt jenante. Dăncilă a transmis aceste propuneri fără să aibă nicio consultare instituțională sau politică. Ambii candidați au mari probleme de integritate și de competență profesională și, după părerea mea, nici unul nu are șanse să treacă de președintele Comisiei Europene, pentru că în momentul în care susține un candidat propus de o țară pentru funcția de comisar european practic răspunde pentru calitatea acelui candidat.
DT: Și dacă totuși unul din cei doi candidați va trece, din rațiuni pur politice, ce veți face?
LO: După părerea mea, nu există nici cea mai mică șansă ca unul dintre candidați să treacă.
DT: Asta e o declarație politică. Dar să zicem că sunteți în situația în care va trebui să votați.
LO: Nu vom fi puși în situația de a vota astfel de candidați. De altfel, noi am solicitat retragerea acestor candidați.
DT: Dar, repet: dacă se ajunge în situația asta, ce le veți spune celor din PPE: să voteze pro sau contra?
LO: Nu se va ajunge în situația asta.
DT: Evitați un răspuns.
LO: Nu se va ajunge în situația asta, vă mai spun încă o dată. Partidul Popular European este cel mai exigent partid politic din Parlamentul European, în ceea ce privește statul de drept, integritatea în exercitarea funcțiilor publice, iar cele două propuneri sunt pentru Comisia Europeană. Readuc aminte că în raportul MCV adoptat de Comisia Europeană unul dintre punctele critice și una dintre solicitările care au fost prezente în aproape toate rapoartele din ultima perioadă ale Comisiei Europene a fost aceea ca Parlamentul să nu mai blocheze anchetele penale.
Ori în cazul Rovanei se știe foarte clar că nu a început urmărirea penală datorită zidului făcut de majoritatea parlamentară, atunci când s-a cerut urmărirea penală pe cazul Belina. Iar Dan Nica a fost și el subiectul unei anchete…
DT: scăpat de prescripție.
LO: scăpat de prescripție, atenție. Ori Comisia Europeană, care în raportul MCV s-a arătat atât de exigentă privitor la criteriile din articolul 2 al Tratatului Uniunii Europene privind statul de drept, în privința integrității, nu poate să accepte în interiorul Comisiei Europene astfel de candidați.
DT: După instalarea dl Rareș Bogdan în funcția de prim-vicepreședinte, unii chiar din partid l-au văzut viitor președinte. Dvs îl vedeți?
LO: E posibil, la un moment dat. Nu știu. Ca să ajungă președinte, va trebui să fie ales de un congres al PNL.
DT: A fost ales prim-vicepreședinte.
LO: De la apariția dlui Rareș Bogdan în PNL, permanent a existat o linie de mesaj în o mare parte a mediei privitoare la false conflicte dintre mine și Rareș Bogdan. Relația dintre mine și Rareș Bogdan este o relație de prietenie, de colegialitate, de camaraderie, suntem în aceeași echipă și avem aceleași obiective: să câștigăm alegerile prezidențiale, alegerile locale și alegerile parlamentare. Ca atare, această echipă în care există și Rareș Bogdan și toți colegii mei din PNL este o echipă unită, o echipă care are forța pentru a atinge obiectivele.
DT: Dacă sunteți atât de buni prieteni, de ce nu a preluat PNL din propunerile lui Rareș Bogdan referitoare la 10% pentru educație, eliminarea pensiilor speciale, interzicerea prin lege a exportului de bușteni?
LO: PNL, conform deciziei politice a partidului, a și înaintat proiect de lege privind desființarea pensiilor speciale, mai puțin pensiile pentru cadrele militare, care sunt pensii de serviciu și care reprezintă o practică în toate țările NATO. În ceea ce privește alocarea către educație, este o alocare de 6% care a fost obiectul unui consens și care nu a fost respectată niciodată de guvernele care au venit după realizarea acestui pact pentru educație. Sigur, e foarte greu de spus că din primul an în care vom veni la guvernare noi vom reuși alocarea a 6%, pentru că venim după o perioadă de dezmăț în materie de cheltuieli bugetare, cu finanțele publice prăbușite.
DT: Care va fi prioritatea zero a viitoarei guvernări PNL?
LO: Prioritățile noastre cu siguranță vor fi investițiile. Investițiile atât în infastructura de transport, în infastructura medicală, școlară, iar ca domenii de prioritate cu siguranță este educația – pentru că educația formează practic România de mâine. Și noi trebuie să oferim garanția fiecărui părinte că, atunci când își duce copilul la școală, copilul învață în condiții sigure și, după ce termină școala, poate face față competiției din societate, competiției de pe piața muncii, în domenii pentru care este pregătit. Investim în cadre didactice, în copii, în sistemul de sănătate.
DT: Minunat, dar asta înseamnă bani. România, pe toate datele economice, cheltuiește mult mai mult decât are, deci deficitul bugetar crește și nu puteți face investiții mai mari fără să tăiați de undeva.
LO: Dezvoltarea economică aduce și creșteri de venituri. Principalul nostru obiectiv este să asigurăm o dezvoltare economică, o creștere economică bazată pe investiții, o creștere economică bazată pe încurajarea inițiativei indivizilor în societate și în domeniul economic. Iar în ceea ce privește identificarea resurselor necesare pentru susținerea investițiilor, avem de unde tăia cheltuieli: de la subvenții, de la plăți sociale făcute către oameni care nu au dreptul să beneficieze de aceste plăți sociale, de la cheltuielile administrative care sunt mult prea mari. Gândiți-vă că propunerea noastră de guvern este cu 15 ministere.
DT: Aveți un guvern din umbră?
LO: Avem pe fiecare din cele 15 domenii 3-4 posibili miniștri care evident lucrează în comisiile de specialitate ale partidului și decizia de stabilire a unui ministru va depinde în mare măsură de implicarea în elaborarea politicilor publice în domeniu, de experiența, background-ul, nivelul de cunoaștere.
DT: Dați-ne măcar un exemplu.
LO: Nu pot să vă dau nume certe.
DT: Variantele de care vorbeați. La finanțe?
LO: Se vede din comunicarea publică. Puteți să îmi dați dvs un nume de posibil ministru de finanțe.
DT: Eu, fiind jurnalist, vă întreb pe dvs care ar fi.
LO: Aș prefera să nu vă dau nume, pentru că dacă vă dau nume pentru un minister, după aia o să îmi cereți pentru următorul minister. Și dacă mă apuc să vă prezint niște preferați ai mei, care nu sunt încă deciși în organismele statutare, risc să fac nedreptăți